5 spôsobov, ako môžete pomôcť kandidátovi, aby sa cítil na pohovore s vami príjemne, a prečo by vám na tom malo záležať

Nervozita kandidáta nie je len jeho či jej problémom, pretože vedľajším efektom môže byť, že sa kandidát sústredí viac na to ako pôsobí než na vás a to, čo im hovoríte. Tiež býva príznačné, že takmer každý človek chce vyzerať pred potenciálnym zamestnávateľom čo najlepšie, a to aj na úkor autentickosti, takže sa nemusia prejaviť jeho skutočné vlastnosti. V prípade, že sa pre daného kandidáta rozhodnete a jeho persona prejavená na pohovore by bola iná ako reálna osobnosť, môžu nastať neskôr problémy.

Miesto pohovoru má veľký vplyv

Brad Stultz, Human Resources Coordinator z Totally Promotional odporúča naplánovať si pohovory v tichom, vľúdnom prostredí. Domnieva sa, že jednou z najväčších výhod pohovoru v pohodovom prostredí je, že sa kandidát skôr otvorí a vy sa nebudete musieť prepracovávať ku jeho osobnostným črtám cez vrstvy formalít. Brad navrhuje robiť pohovory v neformálnom prostredí, kde vás nebude nikto rušiť, aby ste mohli mať nerušený rozhovor.

Ja len dodám, že také prostredie zároveň podporuje atmosféru dôvernosti a otvorenosti, takže je väčšia pravdepodobnosť, že váš kandidát nebude v napätí – a koniec koncov, aj pre vás bude príjemnejšie, ak vás nebude nikto rušiť.

S účastníkmi školenia „Profesionálne vedenie pracovného pohovoru“ sa spravidla zhodneme na tom, že naše interné vnímanie priestorov, v ktorých sa nachádzame každý deň môže byť menej všímavé ako vnímanie kandidáta, ktorý príde do našej spoločnosti prvýkrát a citlivo vníma každý detail. Nikdy nie je na škodu overiť si, či je vaša zasadačka naozaj pripravená na prijatie hosťa.

Podeľte sa o váš príbeh

“Zistil som, že keď sa s kandidátmi bavím uvoľnene a poviem im na začiatku niečo o sebe namiesto toho, aby som hneď vyrukoval s otázkami, sú uvoľnenejší”, hovorí Rashmi Melgiri, spoluzakladateľ a COO zo spoločnosti CoverWallet. Hoci prirodzene je jeho cieľom zistiť, či majú kandidáti požadované skúsenosti a znalosti, chce ich spoznať aj po ľudskej stránke, a to je ťažké, keď je pohovor prísne formálny.

Vaša spoločnosť možno nie je start-up ako CoverWallet a v kanceláriách nemáte výber drinkov a sladkostí, vždy však môžete vniesť do pohovorov príjemnú atmosféru tým, že sa aj vy kandidátovi predstavíte. Osobne som mala možnosť vidieť ten rozdiel, keď som robila pohovory s VP a Executive Directormi, ktorí vždy pohovory začínali nejako takto:

“Dobrý deň, ďakujem, že ste prišiel. Teší ma, že vás spoznávam. Moje meno je Martina a som u nás riaditeľkou pre oblasť vzdelávania. Mám na starosti prípravu a realizáciu školení pre HR manažérov a riadiacich pracovníkov a táto časť mojej práce ma veľmi baví, pretože mi umožňuje deliť sa o vedomosti, ktoré som nadobudla počas pätnástich rokov v rôznych recruiterských tímoch v Európe. Vidím, že aj vy ste pôsobili v zahraničí, ako sa vám páčilo vo Švajčiarsku?”

A máte pekné, nenásilné premostenie ku pohovoru samotnému. Cieľom tohto úvodu je nájsť – pokiaľ existuje -relevantný styčný bod, ktorý kandidátovi ukáže, že ho vnímate ako partnera, že rozumiete jeho situácii a poznáte jeho prácu. Prirodzene, tento štýl začatia rozhovoru je vhodnejší pri seniornejších pozíciach, ale prvky z neho sa uplatnia aj pri nábore absolventov, ktorým chcete dobre predať vašu firmu. Ak aj nakoniec nedostanú pracovnú ponuku, dobrý pocit z rozhovoru s vami si zapamätajú, o svojej skúsenosti povedia aj ďalším a ktovie, možno sa v budúcnosti vaše pracovné cesty opäť stretnú.

Mimochodom, na školení sme si nacvičovali okrem iného aj úvod pohovoru. Všetci účastníci sa pri hodnotení svojich výkonov zhodli na tom, že tie “pohovory”, ktoré obsahovali slová ako “vitajte, ďakujem, teší ma, prosím” pôsobili príjemne, srdečne a úprimne. V príjemnej atmosfére sa kandidát skôr uvoľní a bude naklonený úprimnejšiemu rozhovoru.

Doprajte si dostatok času

Veľmi dôležitý bod zmienil David Retske, spoluzakladateľ a Engineering Manager spoločnosti 3D Connectors. Tvrdí, že by ste nemali robiť príliš veľa pohovorov naraz, pretože je pravdepodobné, že pri vvýbere urobíte chybu. Odporúča naplánovať si niekoľko pohovorov na jeden deň v dvoch – troch dňoch idúcich po sebe, a to tak, aby ste po pohovore už nemali ďalšie povinnosti. Ak nenájdete vhodného kandidáta, urobte druhé kolo pohovorov s novými kandidátmi – a ak nenájdete ani potom, tak buď požiadavky potrebujú byť prehodnotené alebo proces predvýberu potrebuje zmenu.

Správne definované kompetencie – čo a ako má zamestnanec vykonávať, aké výsledky má dosahovať, ako aj kvalitný telefonický pohovor vám ušetria more času. Ako manažér môžete zásadným spôsobom ovplyvniť efektivitu a rýchlosť náboru, ak svojmu recruiterovi dáte jasne stanované kľúčové požiadavky, poviete mu aké sú vaše priority (toto musí bezpodmienečne vedieť, ak toto nebude vedieť, vieme s tým žiť, ak … ) a poradíte mu, ako ich môže overiť. Tento tip sa týka najmä technicky náročných pozícií, aby nedochádzalo k omylom, ktoré sa často stávajú a frustrujú manažéra rovnako ako recruitera. Ak napríklad hľadáte databázového analytika, reporting špeciailstu alebo developera, zadefinujte kľúčové technológie a úroveň znalostí. Potom sa vám nestane, že vám recruiter pošle na pohovor ľudí, ktorí spĺňajú všetky požiadavky okrem jednej, bohužiaľ tej kľúčovej.

>>> stiahnite si e-knihu 6 najčastejších problémov náboru a ich riešenia <<<

Sústreďte sa

Zdá sa vám tento tip triviálny? Možno by sa tak javil aj mne, keby som nevidela až príliš často, aké ťažké je sústrediť sa na rozhovor s jednou osobu dlhšiu dobu, teda aspoň tých 40 – 60 minút. Hlavne pri pohovoroch vo dvojici či pri panelovom pohovore, prísediaca osoba občas neodolá, aby z času na čas neskontrolovala e-maily cez svoj telefón, alebo dokonca aby neodpísala na e-mail či sms-ku.

Ak sa namiesto rozhovoru venujete svojmu mobilu, kandidát na pohovore jednak stráca motiváciu brať váš rozhovor vážne (a ešte vás aj ohovorí pred známymi, aj ja mám tieto zážitky sprostredkované frustrovanými kandidátmi) a vy strácate možnosť spoznať ho. Zatiaľčo e-mail či sms-ka ostane vo vašom zaradení aj o hodinu, tú hodinu s kandidátom vám už nevráti nič.

Pomerne negatívne vnímajú kandidáti aj zapisovanie si poznámok do notebooku. Pre mnohých manažérov je to jednoduchšie ako písanie rukou, pretože multitasking skladajúci sa z počúvania, zapisovania, udržiavania očného kontaktu, pozorovania a formulovania nadväzujúcich otázok je náročná disciplína. Naopak, veľmi príjemnou vsuvkou v západoeurópskych krajinách bývalo zdvorilostné vyžiadanie si povolenia na zápisky.

“Ak dovolíte, urobím si počas nášho rozhovoru pár poznámok. Ak máte podobnú potrebu, nech sa páči, máme pre vás k dispozícii pero a papier.” Malá zdvorilosť vás nič nestojí ale odlíši vás od mnohých iných spoločností, ktoré robievajú pohovory rutinne a mechanicky.

Čo sa týka techniky a elektroniky v zadačke kde vediete pohovor, aj telefón, ktorý máte položený na stole a na ktorom celý čas blikajú svetelné notifikácie o príchodzích správach rozptyľujú podľa umiestnenia LED svetla vás alebo kandidáta, prípadne obidvoch.

Možno si poviete, no dobre, ale ja potrebujem telefón na kontrolu času. Ideálne by bolo, aby ste v zasadačke mali na stene fungujúce obyčajné staromódne hodiny, a to tak, aby boli nad hlavou kandidáta. Ďalším trikom je načasovanie pohovorov tak, že ak plánujete mať pohovor 60 minút, pohovory budú naplánované na každých 90 minút. Jednak nebudete v strese, či stíhate ukončiť pohovor včas, ale naviac získavate aj voľný čas na vybavenie tých blikajúcich mailov a svoje občerstvenie či prípravu pred ďalším pohovorom.

Spolupráca medzi recruiterom a manažérom

Nič mi v práci recruitera nepomohlo – a nič neskrátilo čas na vyhľadanie a výber kandidáta tak, ako možnosť úvodného rozhovoru s manažérom, spoločné čítanie životopisov mnou vybraných kandidátov a účasť aspoň na jednom – dvoch pohovoroch s manažérom.

Čas, ktorý manažér investuje do spolupráce s recruiterom sa mu vráti nielen v podobe kvalitného predvýberu a následnej úspory jeho vlastného času, ktorý by inak strávil na pohovoroch s nevhodnými kandidátmi, ale aj pri budúcej spolupráci na rovnakej či podobnej pozícii.

Úzka spolupráca pomáha budovať dôveru, vzťahy a partnerstvo medzi dvoma biznis partnermi.Pokiaľ spolupráca nie je nastavená týmto spôsobom, ste recruiter a chceli by ste to zmeniť, možno vás inšpirujú jednoduché princípy úspešného náboru.

Voľne preložené a doplnené na základe tipov v blogu www.sparkhire.com


 

Teším sa na stretnutia s vami!

PROFESIONÁLNE VEDENIEPRACOVNÉHOPOHOVORU (1)  PRINCÍPY ÚSPEŠNÉHO NÁBORU


Rozvíjajte svoje zručnosti s nami ako tím, individuálne alebo on-line

FIREMNE VZDELAVANIE_Dimensions_JavurkovaINDIVIDUALNE VZDELAVANIE_Dimensions_Javurkova ONLINE VZDELAVANIE A KOUCING_Dimensions_Javurkova

Zaujal vás článok alebo niečo z našej ponuky?

Kontaktujte nás!

Pridaj komentár