O zisťovaní vzdelávacích potrieb

Pondelok 10:00
Obchodná firma XY s.r.o. kdesi na Slovensku.
 
„Čau vedúci, mám tu výborný tréning predajných zručností. Máš tam niekoho kto by sa chcel zúčastniť? Je to na budúci štvrtok.“ – spýtala sa v pondelok ráno personalistka. Keďže vedúci nechcel vyzerať ako blbec, po vylúčení tých čo takýto kurz absolvovali pred rokom a tých čo majú dovolenku, poslal jej zoznam troch ľudí. 
 
Utorok 13:00
Obchodná firma YX a.s. kdesi na Slovensku. 
 
„Ahoj Alenka, nejak sa mi nedarí plniť ciele, nemáš tam nejaký kurz predajných zručností pre mojich ľudí?“ – spýtal sa emailom vedúci svojej HR partnerky. Alenka vo svojich záznamoch našla kontakt na lektora, čo takýto kurz robil minule a hneď ho aj objednala. 
 
Streda 16:00
Finančná spoločnosť ZZ a.s. kdesi na Slovensku. 
 
„Z nášho HR som dostal širokú ponuku špičkových kurzov, potrebujem, aby si si nejaký vybral.“ – povedal manažér podriadenému počas štvrťročného hodnotenia. „Hmm, vyjednávanie som mal minulý rok, stressmanažment nepotrebujem, veď som v pohode.  Hmm, tak vieš čo? Daj ma na ten timemanažment“- zareagoval podriadený. 
Práve ste si prečítali tri najbežnejšie a podľa môjho názoru najšialenejšie prístupy k zisťovaniu potrieb a firemnému vzdelávaniu vôbec. A teraz ruku na srdce.  Je vám to povedomé? Ak ste si práve povedali, že zisťovanie vzdelávacích potrieb je zložité, že manažéri a vedúci nespolupracujú, že nemáte čas… ide o dôvod, ktorý sa uvádza na zastrenie skutočnosti. Mimochodom, práve ste si prečítali definíciu slova výhovorka podľa Slovníka slovenského jazyka ;). Nechápte ma zle, som posledný, kto by vám niečo vyčítal. Vyhovárať sa je, podobne ako klamstvo, prirodzené pre každého z nás.  Neslúži to ku cti, ale pomáha to prežiť. Ak ide o nedôležité záležitosti, tak „nech to para tlačí“, alebo „čert to ber“. Zisťovanie potrieb je však samotnou podstatou firemného vzdelávania. Ide totiž o hľadanie rozdielov medzi tým čo je a tým čo chceme, aby bolo.
A aby ste nepovedali, že som pes, mám pre vás 11 tipov pre zisťovanie vzdelávacích potrieb.
Tu sú:
  1. Poznajte želaný stav – ciele (celej firmy, oddelenia, jednotlivca).
  2. Majte aktualizované popisy práce, kompetenčné modely a kompetenčné profily.
  3. Pracujte s merateľnými kľúčovými ukazovateľmi.
  4. Za každým kľúčovým ukazovateľom hľadajte kľúčové kompetencie a ich konkrétne zložky a prejavy (konkrétna vedomosť, zručnosť, správanie a postoj).
  5. Všetko prepočítavajte na peniaze (napr. na mzdu, hodnotu obchodu…)
  6. Nezamieňajte si chybné manažérske intervencie s potrebami vzdelávania.
  7. Pracujte systematicky – občasné zhoršenie nie je vzdelávacia potreba.
  8. Komunikujte a počúvajte.
  9. Pri zisťovaní potrieb nemyslite na existujúce ponuky kurzov.
  10. Nezamieňajte si zisťovanie potrieb s hodnotením a odmeňovaním (vzdelávanie nie je odmena ani trest).
  11. Vytvárajte si databázu kľúčových kompetencií, ich zložiek a prejavov.
Správne zistené potreby sú základom pre interný marketing, prácu s docilitou účastníkov, obstarávanie aktivít, voľbu foriem a tvorbu obsahu a scenárov vzdelávacích aktivít, samotnú realizáciu a samozrejme pre dôkladnú evaluáciu.
Zisťovanie vzdelávacích potrieb je úlohou najmä priamych nadriadených, preto ak vám budú najbližšie hovoriť, že nemajú čas, povedzte im to o tých výhovorkách. 😉
Držím palce.

Autor: Michal Révay. Manažér, lektor a vyjednávač, registrovaný mediátor so špecializáciou na prevenciu a alternatívne (mimosúdne) riešenia pracovno-právnych sporov a konfliktov na pracoviskách. Lektor firemného vzdelávania (od zisťovania potrieb po evaluáciu), manažmentu konfliktov a mäkkých zručností v konfliktoch.

Zaujal vás článok? Máte aj vy myšlienky, o ktoré sa chcete podeliť?

Pridaj komentár