Viete, ako veľmi sú kandidáti na pohovore s vami otvorení?

Recruiteri a hiring manažéri častokrát pracujú s obrovskými množstvami životopisov, dát a robia pohovory s tiež obrovským počtom ľudí. Nie je prekvapením, že o nich chcú vedieť čo najviac a že informácie získavajú tak systematicky, ako sa len dá. Preto aj je náborový proces rozdelený do fáz a krokov, riadený cez rôzne nástroje a sledovaný cez reporty. Tiež nie je prekvapením, že vo fáze rozhodovania niekedy dôjde ku výberu neprávneho alebo strate kvalitného kandidáta. A ruku na srdce, komu sa to ešte nestalo, že sa fatálne v niektorom kandidátovi zmýlil. Niektoré fakty, ako vzdelanie alebo pracovná história sú relatívne ľahko overiteľné, je však možné dozvedieť sa pravdu o budúcom zamestnancovi z ľudského pohľadu? 

Poskytnite kandidátovi základné informácie o vašej spoločnosti

Viete, že väčšina kandidátov si pred pracovným pohovorom vyhľadáva skôr tipy “ako správne odpovedať” než informácie o spoločnosti, kam ide na pohovor? A presne to je dôvod, prečo vedia tak málo o vás a prečo tak pohotovo odpovedajú na niektoré otázky. Každý by bol nervózny, keby mal ísť niekam, kde to nepozná a ešte by aj mal čo najlepšie zapôsobiť. Strach zväzuje človeka až do takej miery, že si ani nemusí predstieranie uvedomiť, len sleduje svoj cieľ – dostať prácu.

Kandidátom pomáha uvoľniť sa, ak majú dostatočné vstupné informácie. Nemyslím tým len nejaké to všeobecné povedomie z veľtrhu pracovných príležitostí alebo od kamarátov či z internetu, ale profesionálnou formou a konzistentne podané informácie.

Prečítajte si aj: 5 spôsobov, ako môžete kandidátovi pomôcť, aby sa na pohovore s vami cítil príjemne, a prečo by vám na tom malo záležať

Veľmi zaujímavým a efektívnym riešením sa ukázalo byť napríklad vytvorenie niečoho ako malá e-kniha o spoločnosti, ktorá je dostupná on-line a link na odkaz dostáva každý kandidát spolu s pozvánkou na pohovor. Načo vyrábať taký dokument? Hoci recruiter pri telefonickom rohovore pokytne kandidátovi informácie o spoločnosti, nie ste jediná spoločnosť, kam ide na pohovor a určite si nezapamätá všetky podstatné informácie. Kvalitná e-kniha poskytne kandidátovi ako všeobecné informácie o spoločnosti, firemnej kultúre a hodnotách, tak aj lokalizované informácie o plánoch a cieľoch spoločnosti v danej krajine a náborovom procese.

Ďalším dôležitým dokumentom je popis pracovného miesta, ktorý by si mal kandidát prečítať pred pohovorom, aby si mohol pripraviť otázky pre vás. Opäť odporúčam nespoliehať sa na kandidátovu pamäť ale pripojiť popis pracovného miesta ku pozvánke na pohovor. Ak pridáte aj atraktívny opis pracovného tímu a hrejivé ľudské slovo, váš kandidát bude pripravený a motivovaný komunikovať s vami otvorenejšie ako keď ste len jedna z množstva firiem, kam ide na pohovor.

Nastavte správne očakávania

Chcete, aby bol kandidát autentický? Buďte aj vy! Hneď na začiatku mu alebo jej vysvetlite, ako si predstavujete priebeh vášho rozhovoru a požiadajte ho o otvorenosť. Pokúste sa vyhnúť internému žargónu, nepoužívajte prehnane slová zo slovníku cudzích slov a ničnehovoriace frázy, ktoré počúva stále dookola. Hovorte s kandidátom ako s človekom, buďte prirodzený a nedávajte mu najavo svoju prevahu. Ľudia to vycítia a v takých situáciách ľahko vkĺznu do spoločneskej role “kandidát” a na vaše frázy budú odpovedať svojimi frázami.

Vybudujte raport

Technika raportu je viac ako staré známe zrkadlenie. Podľa reči tela kandidáta môžete ľahko zistiť, či je uvoľnený alebo nie, a ak nie je, neváhajte použiť vľúdne slovo a pomôcť mu prekonať nervozitu. Spomeňte si, ako nervózny ste boli na pracovnom pohovore vy.

Medzi neklamné znaky nervozity patrí chvenie rúk, plytký dych, červeň v tvári alebo na krku, vyhýbanie sa očnému kontaktu. Samozrejme, kandidát môže znervóznieť kedykoľvek v priebehu pohovoru. Odsledujte si, kedy vykazuje známky nervozity, pri ktorých otázkach sa cíti nesvoj a skúste danú otázku preformulovať neskôr, pretože zvýšená nervozita môže byť aj sprievodným javom klamania. Nevynášajte však rýchle súdy, svoje predpoklady si overte.

 Vymeňte stálice na zozname otázok

Jedna z teórii ako robiť správne pracovný pohovor hovorí, že by sme mali dať každému kandidátovi jednu až tri otázky rovnaké, aby sme mali možnosť porovnať odpovede. Neznamená to však, že všetky naše otázky budú úplne rovnaké a v rovnakom poradí. Osvedčilo sa mi v praxi nechať rozhovor voľne plynúť a v správnu chvíľu sa opýtať tie správne otázky, ktoré slúžili ako porovnávacie.

Práve preto je najdôležitejším prvkom pre úspech dôkladná príprava. Rozhodnite sa, či budete viesť kompetenčný alebo behaviorálny pohovor, prípadne kombináciu obidvoch, prečítajte si životopis človeka, s ktorým sa idete stretnúť s predstihom, poznačte si, čo vás zaujalo, čomu nerozumiete, pýtajte sa konkrétne otázky konkrétneho človeka. A silné a slabé stránky? Tie by mali vyplynúť z rozhovoru aj bez toho, aby ste ich priamo položili kandidátovi.

 Nenechajte sa odbyť

Na isté otázky neradi odpovedajú všetci kandidáti. Sú to hlavne otázky o ich medzerách v životopise, dôvody odchodov zo zamestnania, otázky o neúspešných projektoch a podobné. Samozrejme, pripravený kandidát vám dá dobre znejúcu historku. Zdá sa vám odpoveď príliš vágna alebo príliš dobrá? Pýtajte si viac detailov!

FOLLOW UP – vždy sa pýtajte doplňujúce otázky. Uspokojenie sa  prvou odpoveďou môže viesť ku fatálnemu omyly.

Keďže cieľom vášho rozhovoru s kandidátom je zistiť, či je vhodný ako člen vášho tímu, potrebujete vedieť, čo presne sa mu nepáčilo na predošlom zamestnaní alebo prečo neuspel inde. V tejto fáze pohovoru je vhodný koučovací prístup, ktorý vytvorí pre kandidáta bezpečné prostredie byť úprimný. A vy možno zistíte, že jeho nespokojnosť či neúspechy nie sú žiadnou čiernou škvrnou v jeho pracovnej histórii, ale majú ozaj dobrý dôvod.

Digitalizujte

Ak vám to pracovné prostredie umožňuje, vyskúšajte on-line pohovory, napríklad hangouts alebo skype video konferencie. Výhodou môže byť, že kandidát vo svojom domácom prostredí bude otvorenejší a vy si na osobné stretnutie pozvete naozaj tých najlepších kandidátov.

V zahraničí je tento spôsob pohovorov dosť bežný, hlavne na absolvnentské pozície a pri pohovoroch s kandidátmi zo zahraničia. Dokonca už existujú aj služby, ktoré umožňujú kompexne testovať kandidáta napríklad na jazykové zručnosti alebo technické kompetencie, hodnotiť a porovnávať kompetenčné výsledky, a sledovať videá z pohovorov z archívu. Možno toto bude cesta recruitmentu v budúcnosti.

Pred niekoľkými mesiacmi som mala možnosť vyskúšať si online testovanie kompetencií a s priebehom testu v roli uchádzača o zamestnanie, ako aj z pohľadu hodnotiteľa som bola nadšená. Myslím, že táto forma predvýberu môže pomôcť väčšej presnosti aj rýchlosti náboru. Nástroj bol mimoriadne precízne pripravený a simuloval nielen reálne situácie ale aj emócie.

Stretávajte sa

Osobne nie som fanúšikom pohovorov v kaviarniach, i keď nepopieram, že majú svoje opodstatnenie. Napríklad ak ide o pohovor s kľúčovým človekom a ten nemá čas prísť do našich kancelárií, alebo z nejakého dôvodu nechce prísť na pohovor niekam, kde by ho mohol vidieť niekto známy a domyslieť si, že ide na pohovor. Pohovory v kaviarňach majú svoje výhody v tom, že skutočne je človek uvoľnenejší ako pri formálnom stretnutí, avšak nevýhodou býva, aspoň pre mňa, nedostatok súkromia a rušivý hluk z okolia. Ak vám však tento štýl pohovorov vyhovuje, skúste sa s kandidátom stretnúť formálne neformálne v takomto prostredí napríklad pri druhom kole pohovoru. Možno spozorujete niečo, čo vám vo formálnom prostredí uniklo.

Dávajte a pýtajte si spätnú väzbu

Tak nejak sa zaužívalo, že spätná väzba je niečo, čo prichádza v závere. Spätnú väzbu ale dávame a získavame vlastne nepretržite, hoci aj neverbálnym spôsobom. Ak chcete podporiť otvorenosť kandidáta, ktorý sedí s vami v zasadačke, môžete si pýtať spätnú väzbu napríklad predtým, než pohovor pokročí do novej fázy otázkou, či zatiaľ mu alebo jej je všetko zrozumiteľné a či ma nejaké otázky. Spýtajte sa kandidátata aj na jeho názor na popis práce, potom, čo mu ho odprezentujete, a nezabudnite sa ho opýtať aj na to, či ešte stále je pre neho práca motivujúca a v čom vidí pre seba výhodu v možnom zamestnaní vo vašej spoločnosti alebo ako daná práca zapadá či podporuje jeho životné ciele a sny. Skrátka, skúste zistiť, či nové zamestnanie je pre neho to, po čom túži alebo vás vníma len ako prestupnú stanicu na dlhej bludnej ceste.

Nechať kandidátovi priestor na otázky v závere pohovoru je síce klasika, ale nič nepodporí otvorenosť tak, ako živý dialog dvoch dospelých ľudí, ktorí sa rešpektujú. Nechajte kandidáta pýtať sa vtedy, keď ma otázku a vytvorte mu na pýtanie sa priestor. Vašou odmenou bude lepšie spoznanie kandidáta, jeho spôsobu premýšľania a jeho motivácie.

V závere pohovoru zrekapitulujte čo zaznelo a využite príležitosť vyžiadať si spätnú väzbu na váš náborový proces a na pohovor. Kritika vám pomôže sa zlepšovať, pochvala vám zlepší náladu.


Teším sa na stretnutia s vami!

ŠKOLENIE: Profesionálne vedenie pracovného pohovoru

KURZ RECRUITER: Špecialista výberu zamestnancov


Rozvíjajte svoje zručnosti s nami ako tím, individuálne alebo on-line

FIREMNE VZDELAVANIE_Dimensions_JavurkovaINDIVIDUALNE VZDELAVANIE_Dimensions_Javurkova ONLINE VZDELAVANIE A KOUCING_Dimensions_Javurkova

Zaujal vás článok alebo niečo z našej ponuky?

Kontaktujte nás!

Pridaj komentár