4 skryté dôvody, kvôli ktorým prichádzate vo firme o skvelé nápady

Od detstva v sebe všetci majú kreatívny potenciál. Ako povedal Picasso: „Všetci sa rodíme ako umelci. Problém je ostať umelcom, keď vyrastieme.“ Áno, kreatívny potenciál máte aj vy. Či tomu veríte, alebo nie. Čím skôr ho v sebe začnete rozvíjať, tým lepšie, pretože kreativita je jednou z najžiadanejších schopností na pracovnom trhu a dnešná premenlivá doba funguje na skvelých nápadoch. Dá sa povedať, že skvelé nápady sú novou menou, ktorá postupne naberá na sile oproti iným schopnostiam.

V súčasnosti podľa veľkej štúdie Adobe ľudia vo veľkej miere veria, že kreativita ich robí lepšími ľuďmi, lídrami, zamestnancami aj študentmi. Avšak len 31% ľudí verí, že využívajú svoj kreatívny potenciál naplno. Ako je to možné? Odhalia vám to nasledujúce skryté dôvody.

Veríte nesprávnym postupom, ktoré nikdy neboli poriadne overené

Viem, toto sa číta trochu ťažko. Ale je to tak. Veľa odporúčaných postupov v skutočnosti vôbec nefunguje tak dobre, ako sa navonok prezentujú. Jeden z nich možno dôkladne poznáte aj využívate. Ide o techniku zvanú brainstorming. Je to pravdepodobne najznámejšia technika kreatívneho myslenia, aká existuje. No viete o tom, že ak porušíte zásadné pravidlo – nekritizovať nápady ostatných, tak podľa vedeckého výskumu môžete získať viac využiteľných a hodnotných nápadov?

Odporúčané čítanie: Používate brainstorming správne? Veda zistila, ako z neho vyťažiť čo najviac

Štandardizovaný postup na všetko

Štandardizované postupy sú dobré. Uľahčujú robotu. Viete veľmi rýchlo veci automatizovať. Viete ľahko kontrolovať ich kvalitu. Viete ich ľahko naučiť kohokoľvek bez predchádzajúcich skúseností. Urobíte X a máte vždy jasný výsledok.

Preto sa využívajú aj na školách a univerzitách. Vďaka nejakému určenému už existujúcemu štandardu viete niečo ľahko zmerať a porovnať, či to spĺňa alebo nespĺňa potrebné kritériá.

No kreativitu len sotva môžete štandardizovať. Pri nej sa nedá všetko urobiť presne krok za krokom podľa návodu, aby ste mali jasný výsledok. Za druhé, samotná podstata kreativity je vymyslieť niečo, čo sa štandardu vymyká.

Máte len jedného kreatívca

Jeden z rozšírených mýtov kreativity je, že nápady vznikajú v hlavách jednotlivcov. Napríklad Einstein, Edison, Newton… to všetko sú géniovia najvyššieho kalibru. No svoje nápady ani zďaleka nevymysleli osamote. Napríklad Edison dal dokopy veľké množstvo inžinierov, fyzikov a  vedcov z rôznych oblastí, ktorý pracovali v jeho laboratóriu a navzájom si „požičiavali“ svoje objavy medzi sebou. Newton nepísal svoje vrcholné dielo Principia Mathematica úplne sám. Počas tvorby si intenzívne písal s prvým kráľovským astronómom Anglicka, Johnom Flamsteedom.

Jednoducho povedané, kreativita prekypuje v prostredí, kde viacero kreatívnych ľudí môže navzájom spolupracovať, ako keby ste mali len jedného, ktorý by bol na všetko sám.

Nedávate zamestnancom možnosť realizovať nápady

Kreativita nie je len o vymyslení nápadu. Je to aj o jeho realizovaní. A tu nastáva problém. Často je kameňom úrazu to, že nápady ostanú len na papieri alebo v hlavách po porade, ale nič sa s nimi neurobí. Alebo sa v horšom prípade okamžite zmietnu zo stola, hoci by mohli fungovať. Ak si ale myslíte, že zamestnanci vymyslia nový nápad hocikedy, dobre si to premyslite.

Možno vymyslia. Otázne je len to, či budú ochotný sa oňho podeliť. Je to prirodzené ľudské správanie, s ktorým musíte rátať. Ak človek raz niečo vymyslí, ale nemá žiadnu podporu z vedenia, možno si povie: „Okej, asi mali blbý deň alebo môj nápad fakt nezaujal. Možno nabudúce.“ No keď sa toto stane niekoľkokrát za sebou, bude zamestnanec ešte stále motivovaný niečo vymyslieť? A ak to aj vymyslí, tak je motivovaný sa o to podeliť? Nemusíte mať PhD. so psychológie, aby ste vedeli, že jeho motivácia k takémuto počinu, bude minimálna, ak nie nulová.

Autor: Miroslav Beňo. Viac užitočných tipov o kreativite od neho nájdete na www.umeniekreativity.sk


P.S.: Ak nechcete premeškať nové články, prihláste sa na odber newsletter! Máte záujem o rozvoj vašich zručností? Dajte nám vedieť!

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.