7 myšlienok o projektoch a tímovej spolupráci

Bohatá úroda sliviek roku 2015 nás zaskočila nepripravených. S malým kotlíkom a bez riadneho ohniska, v ruke varecha dobrá tak na zamiešanie praženice. Napriek tomu sme to dali. Od tej doby uplynulo už pár rokov. Hoci technicky sme lepšie pripravení, chaos pri štarte zaváracej sezóny nastáva vždy. Prvou zaťažkávacou skúškou je inventúra pohárov a vrchnákov, plánovanie koľko čoho zavariť a ako, potom to už ide, zvŕtame sa ako v tanci okolo kotlíka, pohárov, stola.  Neskoro v noci uťahaní, šťastní a začmudení od ohňa posedávame v tme dvora, kým naberieme silu vstať, umyť sa a ísť spať. A vtedy sa vynárajú myšlienky napríklad aj o jednoduchých princípoch tímovej spolupráce.

Ver svojmu projektu

Nadšenie je nákazlivé. Hoci to možno nie je najjednoduchšie, ale začať hádku preto, že člen tímu nezdieľa vaše nadšenie, vás nijako neposunie bližšie ku výsledku. Keď už ten druhý človek nemá dobrú náladu, nekazte si ju aj vy a ostaňte v rámci možností nad vecou. 

Skôr či neskôr toho druhého prestane baviť strúhať kyslú tvár, ale celkom iste minimálne nevybuchne konflikt, ak váš pozitívny prístup je autentický, nesilený a skrátka si užívate to, čo robíte. Hlavne ho nechajte na pokoji a neurážajte sa.

Začni a ostatní sa pridajú

Keď začnete s chuťou pracovať, bez ohľadu na to, či vám niekto bude pomáhať alebo nie, tak sa musíte pripraviť na dve alternatívy. Buď sa ten druhý pridá alebo nie. 

Najlepšie je riadiť sa heslom “dúfaj v najlepšie, priprav sa na najhoršie”. Ak ste vo vzťahu alebo v tíme, v ktorom sú zdravé vzťahy, tak je takmer isté, že ten druhý či tí druhí sa skôr či neskôr pridajú. Stačí pokračovať vo svojej práci, úsmevom oceniť ich snahu a nechať aktivitu plynúť svojim tempom.

Zdravé vzťahy treba pestovať a starať sa o ne. Sú založené na dôvere, vzájomnom rešpekte a ohľaduplnosti. Pestujte ich ako vzácne korenie. Bez nich je každý vzťah mdlý a má zlú príchuť.

Hovor zrozumiteľne a jasne, čo od koho potrebuješ. 

Hlavné je nekritizovať, ak veci nie sú urobené podľa vašich predstáv. Veď do hlavy vám nikto nevidí, však? 

Nič nepomôže spolupráci tak, ako jasná komunikácia – kto, čo, koľko, dokedy a ako by malo byť hotové, aby sa dosiahol výsledok. Jasná komunikácia neznamená, že po sebe štekáte príkazy, ale schopnosť jasne formulovať svoje myšlienky, ako aj schopnosť dohodnúť sa s druhou stranou a uistiť sa, že rozumie zadaniu.

Jasná komunikácia vyžaduje dostatok času a správne načasovanie. Neinformujte o zásadných potrebách alebo požiadavkách nadhodile medzi dverami, na konci porady, v kuchynke medzi rečou, cez chat komunikátor. Buď si urobte riadny meeting alebo pošlite vhodne štruktúrovaný e-mail.

Nechaj ľudí robiť to, v čom sú dobrí

Moja skúsenosť hovorí, že ľudia chcú pomáhať. A sú radi užitoční. Veľmi často však tú chuť stratia, ak ich snaha nie je ocenená. 

Pri našom domácom zaváraní som sa naučila netlačiť na pílu. Ak chce manžel pripravovať drevo na oheň, nenútim ho krájať slivky. Veď aj to drevo budem o chvíľu potrebovať a patrí sa za jeho prípravu poďakovať. 

V pracovnom tíme múdry manažér tiež rozdeľuje pracovné úlohy nielen podľa priorít, ale aj podľa kompetencií a zručností členov tímu. Netrvá na tom, aby každý robil všetko, ale hľadá spôsoby, aby každý využíval v rámci projektu svoj talent. Ak je váš kolega alebo člen v niečom ozaj dobrý, tak ho nechajte realizovať sa práve v tej oblasti

Nevynechaj príležitosť pochváliť a poďakovať

Niekto si vyberie pri pomáhaní a spolupráci tú najľahšiu prácu, iný tú najťažšiu. Každý pomocou inému napĺňa aj svoju potrebu cítiť sa užitočný. Poďakujte, pochváľte ľudí za to, čo robia. Nikdy ich prácu a prínos pre projekt neberte ako samozrejmosť. Ľudia to vycítia a je to fakt nepríjemný pocit.

Naopak, vďaka pochvalnému slovu či poďakovaniu, budú mať lepší pocit zo seba, priebehu spolupráce a obľúbia si projekt, na ktorom sa podieľajú. A takmer určite sa ponúknu dobrovoľne podieľať sa aj na tom, čo predtým odmietali. Úprimná vďaka, úsmev a pochvala dokážu zázraky. 

Aj človek, ktorý neprejavuje nadšenie, môže urobiť svoju prácu dobre

Hoci váš kolega nemusí jasať blahom, že pracuje na danom projekte, neznamená to, že ho neurobí dobre alebo naschvál pokazí. Jednoducho ho niečo nebaví podobne, ako občas nebaví niečo vás, ale aj tak to urobíte. 

Ja napríklad nenávidím prácu s formulármi. Vypĺňanie čohokoľvek, a obzvlášť opakované, mi spôsobuje priam muky. Napriek tomu, formuláre vypĺňam, a správne, pretože chápem, že sú nevyhnutnou súčasťou mojej práce alebo života. 

Odporca sa môže zmeniť na advokáta keď uvidí, že výsledok má zmysel

Aj ten najotravnejší projekt, do ktorého sa ľuďom ozaj nechcelo, prináša spokojnosť a radosť. Cynik by povedal, že hlavne preto, že skončil. Podľa mňa aj preto, že sme ho zvládli, dosiahli sme spoločný cieľ.

Záverečné ocenenie a poďakovanie ostávajú ako silná stopa v pamäti človeka, ktorý má to šťastie, že si pamätá viac toho dobrého, ako zlého. Týmto sa kladú základné kamene ku budúcim úspešným spoluprácam. Ako napísal Jeffrey E. Christian v pre mňa zásadnej knihe The Headhunter’s Edge: “Ľudia môžu zmeniť názor a môžete získať ich srdcia.” A neplatí to len v headhuntingu, ale pri každom projekte a pri každej spolupráci. 


Autor: Martina Javůrková. Vediem spoločnosť Dimensions Consulting Services s.r.o. a pracujem ako konzultantmentor a lektorka. Nech už sa rozhodnete pre firemné poradenstvo, mentoring alebo niektoré školenie, naša spolupráca bude mať reálny a merateľný výsledok. Výsledok, ktorý vám bude dávať zmysel a mať pre vás hodnotu. Kontaktujte ma!