Kompetencie a ich štyri úrovne v praxi

V úvodných minútach školenia sa s účastníkmi zoznamujeme a rozprávame sa o ich očakávaniach. Čo by si zo školenia či workshopu chceli odniesť?  Nebýva však vôbec nezvyčajné, že ich predstavy sú skôr všeobecné. Len výnimočne sa stane, že príde niekto s konkrétnou predstavou. Preto je príjemné na konci vzdelávacej aktivity počuť slová ako „vôbec som netušil, že …“ alebo „uvedomil som si, že …“ nasledované presným pomenovaním informácie či zručnosti, ktoré si berú so sebou a začínajú používať. Ako je to možné, že – trochu nepresne povedané – ľudia nevedia, čo chcú? Možno je to preto, že nevedia, čo nevedia, kým sa to nedozvedia. A presne o tom hovorí teória o štyroch úrovniach komptencií. 

Psychológia rozlišuje štyri úrovne kompetencií, teda odborných zručností a znalostí. Teória štyroch úrovní kompetentncií vznikla v 70. – tych rokoch 20. storočia a jej podstatou je, že jednotlivec si spočiatku neuvedomuje, čo všetko nevie. Keď sa to začne učiť, tak zisťuje čo nevie, do akej miery to nevie, až sa to naučí a používa kompetenciu najprv vedome, podľa postupu alebo opakovaním si procesu, kým si ho nezautomatizuje a nevykonáva túto pôvodne novú činnosť bez toho, aby o nej vedome premýšľal.

Sladká nevedomosť alebo nevedomé nekompetencie

Keď človek netuší, že niečo nevie, tak ho to netrápi. Svoju nevedomosť nevníma ako deficit, lebo o nej nevie, skrátka – nevie, že nevie. Aby sa človek mohol rozvíjať a učiť, potrebuje najprv pochopiť a uznať užitočnosť danej zručnosti a jej nedostatok vo svojom živote.

Po presťahovaní sa na vinohrad som vôbec nevedela, čo všetko neviem. Dokonca som si myslela, že viem všetko. Ani mi nenapadlo, že pestovanie viniča vyžaduje rozsiahle vedomosti o pôde, o biologických procesoch rastlín, o chemických prvkoch podporujúcich rast a posiľňujúcich vitalitu rastlín. Ani mi nenapadlo, že premena hrozna na víno je technologický proces, počas ktorého sa môže pokaziť sto a jedna vecí. Asi preto sa vinohradníctvo a vinárstvo študuje na vysokej škole, všakže.

Podobne to funguje pri každej inej, menej exotickej, kompetencií. Čo všetko nevieme zistíme, až keď sme konfrontovaní s novou informáciou, činnosťou alebo požiadavkou. Začínajúci podnikateľ môže zistiť, že nevie natočiť ale ani editovať video, že na nahrávku podcastu potrebuje software, ktorý neovláda, že vizuál na kampaň alebo text na firemný web nie je čosi, čo vytvorí dvoma klikmi myšou. 

Viem, že nič neviem alebo vedomé nekompetencie

Viem, že nič neviem. Okrídlený Sokratov výrok je začiatkom poznania, začiatkom učenia sa. Hoci človek ešte nerozumie a nemá nové znalosti, už rozpoznáva svoj deficit, ako aj hodnotu novej zručnosti, ktorú potrebuje získať, aby ten deficit prekonal.

Učebný cyklus vo vinic je dlhý, pretože každý reparát sa robí až po roku. A tak každý rok zisťujem, čo všetko ešte neviem. Každá nová informácia je ako dvere vedúce do tajnej chodby, v ktorej sú uložené trezory plné informačných pokladov. Viem, že o vinohradníctve toho ešte stále nič moc neviem.

V tejto fáze sa človek môže rozhodnúť kompetenciu získať, kúpiť si hotovú službu alebo potrebu kompetencie ignorovať. Malý podnikateľ, ktorý potrebuje pre správne fungovanie svojej firmy web, vedenie účtovníctva, občas nejakú zmluvy pripraviť a budovať značku na trhu nemusí byť web dizajnérom, účtovníkom, právnikom alebo copywriterom či marketérom. Ak vie, že toto nevie a nemá čas ani chuť tieto zručnosti získavať, môže si ich kúpiť ako službu. 

Už to viem … teda, tak trochu. Vedomé kompetencie

V tejto fáze už človek rozumie a vie ako vykonávať nejakú činnosť, avšak na jej vykonávanie sa musí plne koncentrovať. Možno potrebuje, podľa náročnosti činnosti, rozdeliť si ju do menších krokov, aby urobil to, čo robí správne, prípadne nakukovať z času na čas do inštruktážneho manuálu.

Keď sme sa ako deti naučili písať, spočiatku sme sa museli veľmi sústrediť na každý ťah perom, bolo ťažké zároveň písať a premýšľať o obsahu. Pri písaní na klávesnici si tiež človek najskôr osvojí jednotlivé pohyby osobitne, aby ich potom spojil do plynulého ťukania.

Aj ja celú zimu študujem a od jari prechádzam vinicou s knihou či papiermi v ruke a porovnávam, či správne vidím fenofázy, prejavy začínajúcich ochorení. Na jeseň, po zbere, som denne v pivnici a kontrolujem kvasný proces. Ovoniavam zátky, porovnávam kaly, peny, farbu muštu, teplotu. V hlave sa vynára tisíc otázok. Otravujem nimi všetkých známych z vinárskej branže. Konečne však aspoň viem, čo sa mám pýtať, aké informácie hľadám. A už lepšie rozumiem odpovediam. 

Odpovediam rozumie človek práve v tejto rovine vedomej komptentnosti. Darmo bude budúci podnikateľ v rovine nevedomej nekompetentnosti rozmýšľať o živnosti alebo s.r.o., keď netuší čo sú odvody, podvojné účtovníctvo a DPH. Darmo bude sa zúčastní webinára o tvorbe online kurzov alebo budovaní značky, keď nepozná základnú terminológiu a nedokáže si predstaviť, ako sa ho téma týka, ako s informáciami naložiť. V rovine nevedomej nekompetenosti mu nedávajú informácie zmysel, v rovine vedomej kompetencie ich vie vyhodnotiť a oceniť. 

Ja ani neviem ako to robím. Nevedomé kompetencie

Poslednou fázou učenia sa je osvojenie si zručnosti do takej miery, že ju človek používa úplne prirodzene, tak povediac bez premýšľania – nevedomo, dokonca popri nej môžeme robiť aj niečo iné. Človek, ktorý veľakrát písal na počítači správnou metódou už nepozerá na klávesy. Skúsený šofér nepremýšľa, na ktorý pedál stúpi a nespustí stierač namiesto vyhodenia smerovky. Murár vie „bez rozmýšľania“ aký materiál potrebuje na stavbu, kuchár „bez rozmýšľania“ uvarí fantastické jedlo. A keď si vypýtate recept, dostanete odpoveď typu „miešaj, kým to nebude tak akurát husté“ a ste tam, kde ste boli.

Expert ako školiteľ

Nie každý odborník na úrovni nevedomých kompetnencií dokáže zaškoliť začiatočníka, práve preto, že je odborník a mnohé detaily jeho úkony sú preňho už samozrejmosťou. Môže byť pre neho ťažké pozrieť sa na činnosť a reverzne ju rozobrať, dopátrať sa cyklu príčin a výsledkov, vidieť svoju zručnosť optikou nováčika, ktorý je zavalený množstvom nových, zmysel nedávajúcich detailov.

Zaškoľovanie nováčikov na pracovisku preto býva – ak nie je akceptovaným krokom procesu a zmysluplne zorganizované – časovo náročné, nefektívne, formálne a demotivujúce.

Kto zaškolí nováčika? 

V niektorých organizáciách nováčikov hodia do vody, v iných ich hodia na krk nepripravenému kolegovi, ktorý zavalený svojou prácou školiť nevie a možno ani nechce. Inde zase si zaškoľovanie vezme na starosť priamy nadriadený. Ak je nástupov každý mesiac niekoľko, chce to fakt systém, improvizácia je pre každého frustrujúca. Nedávno sa mi posťažovala klientka, že už pol roka nerobí nič iné, len zaškoľuje.

„Mohol by vám s tým pomôcť niekto skúsený z tímu?“, opýtala som sa jej.

Odpoveďou mi bolo svorné zavrtenie hlavou všetkých účastníkov školenia.

„Na to nemá nikto čas.“

Adaptačný proces

Vychádzajúc zo skúseností a významu slova proces, je viac než vhodné dopriať novému členovi tímu čas na vstrebanie nových úloh a kompetencií, podporiť jeho pocit bezpečia, budovať vzťah založený na dôvere. Adaptačný proces môže trvať niekoľko dní až týždňov, pričom sa hodí: 

  • rozložiť zaškoľovanie na viacerých členov tímu
  • vytvoriť  kvalitný adaptačný proces
  • vytvárať podmienky pre zavedenie interného mentoringového programu
  • budúcich školiteľov a mentorov priebežne podporovať  vhodnou prípravou

Výsledkom systematického prístupu je, že nováčik sa rýchlejšie dostane ku informáciam z prvej ruky, od kolegu, ktorý vie presne, čo sa ako robí. Ďalšou výhodou mentoringového programu v spoločnosti je, že skúsenejší pracovníci dostávajú príležitosť rozvíjať svoje líderské zručnosti, čím sa zase posiľňujú ich kompetencie a zvyšuje sa ich lojálnosť voči zamestnávateľovi.

Áno, v každom prípade hovoríme o investícii, časovej a niekedy aj finančnej. Do koho však chceme investovať, ak nie do ľudí?


Autor: Martina Javůrková. Vediem spoločnosť Dimensions Consulting Service s.r.o. a pracujem ako konzultantmentor a lektorka. Vašim nápadom pomôžem na svet. Ak váš biznis stráca tempo, tak ho postavíme opäť na nohy. Inšpiráciu a energiu čerpám vo vinohrade, kde sa prepája moja vášeň pre jednoduchý život, dobré víno, plynulé varenie a férový biznis. Vy môžete čerpať z mojich skúseností a vedomostí. Teším sa na našu spoluprácu. Kontaktujte ma!

Pridajte Komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.