Firemné vzdelávanie

Ste aktivista, reflektor, teoretik alebo pragmatik? Urobte si krátky test!

Hovorí sa, že človek sa učí celý život, a je to pravda. Učíme sa spontánne a prirodzene zo svojich skúseností, chýb aj úspechov, od svojich priateľov, kolegov, v rámci rodiny. Učenie sa nie je doménou mladosti, hoci vo víre bežného života dospelého človeka s povinnosťami nie je vždy jednoduché zastaviť sa a zamyslieť sa – čo ešte neviem? Čo by som sa chcel naučiť? A popravde, veľa ľudí si tieto otázky ani nekladie. Jedným z dôvodov sú už spomínané každodenné povinnosti. A tým druhým môže byť fakt, že málo poznáme sami seba. 

Od detstva som mala problém sústrediť sa na hovorené slovo učiteľa. Prednášky ma k smrti nudili, nevedela som obsedieť a riešila som to tak, že som potajomky čítala pod lavicou knihy, väčšinou beletriu. Paradoxne som si ku písanému obsahu, ktorý som vnímala vizuálne priradila hlasovú stopu hlasu učiteľa, a tak som si aj po rokoch dokázala vybaviť pri opätovnom čítaní knihy, čo vtedy hovoril. Možno aj preto ma to pri výbere strednej školy ťahalo ku chémii, štúdium ktorej mi umožnilo si všetky teoretické znalosti preskúšať prakticky v laboratóriu. 

Učenie začína tam, kde končí zóna komfortu

Knihy, ktoré sú od detstva, mojou vášňou, mi umožnili naučiť sa úplne bez námahy všetko, čo ma prirodzene zaujímalo. Čítam a v mysli vidím príbeh. Dosť dlho mi takéto neformálne vzdelávanie, ktoré som vlastne za vzdelávanie ani nepovažovala, hoci na výber literatúry som mimoriadne náročná, stačilo. Asi pred siedmymi rokmi som však mala možnosť prvýkrát sa zúčastniť niekoľko dňového semináru naživo.

Prijala som pozvanie zúčastniť sa týždňového terapeutického výcviku Soulwork a ocitla som sa spolu s ďalšími desiatimi účastníkmi v rekreačnom zariadení pri Zvolene. Nebola tam wifi ani dostatočne silný signál a ja som bola sama s cudzími ľuďmi odstrihnutá od sveta. Ufff. Ešte strašnejšie bolo, že som bola na izbe ubytovaná s troma cudzími osobami. 

Výcvik šiel riadne do hĺbky a okrem osvojenia si nových zručností a množstva a-ha momentov som si poliečila pár starých krívd a rán na duši. A zistila som, že spolu s inými ľuďmi naživo je učenie oveľa silnejšie, pretože zážitky z čítania sa nedajú porovnať so zážitkami, ako napríklad keď sa pozrie jeden človek druhému do očí a pochopí. Keď ho lektor citlivým spôsobom usmerní. Keď sa večer pri ohni a pri víne spolu smejeme, aké jasné sú niektoré veci a my sme ich celý život nevideli. A keď sa po týždni lúčime ako najlepší priatelia. 

Pri druhom mojom “výjazdovom” učení sa som sa ocitla opäť v podobnom prostredí, v lone nádhernej prírody v takom kúte Slovenska, o ktorom som ani netušila, že existuje. Zistila som, že sa neučím len počas oficiálneho programu, ale všetkými zmyslami som vnímala a príjmala nové informácie v podstate nepretržite. Učila som sa od lektorov, učila som sa od spoluúčastníkov. Učila som sa pýtaním, počúvaním, pozorovaním, skúšaním, pohybom aj v tichu. Môj život sa zmenil.

Ste aktivista, reflektor, teoretik alebo pragmatik?

Pravdepodobne sa poznáte dosť dobre na to, aby ste vedeli, ako sa dobre učí vám. Jeden z nestorov vzdelávania, David A. Kolb, rozpoznáva štyri štýly učenia sa a z vlastnej skúsenosti dnes už viem povedať, že občas stojí za to vyskúšať si niečo, o čom sme doteraz neuvažovali ako o našej ceste.

Test:

Skúste si spontánne a bez autocenzúry zodpovedať tieto otázky a zistite, ako sa bude dobre učiť vám. Neurobte tú chybu, ktorú ľudia častokrát robia a nepokúšajte sa korigovať výsledky, ak sa výsledok odlišuje od toho, ako by ste sa radi videli vy. Naopak, využite príležitosť spoznať sa z nového uhla  pohľadu. Každý učebný štýl má totiž svoje výhody.

1Získané informácie chcem použiť hneď v praxi
2Zdĺhavé diskusie ma nezaujímajú, ak nie sú prepojené s praxou
3Viem sa nadchnúť pre nové myšlienky
4Učím sa najlepšie priamou skúsenosťou
5Starostlivo zvažujem, kým dôjdem ku rozhodnutiu
6Som perfekcionista
7Preferujem krátky úvod a pustiť sa hneď do práce
8Poznatky včleňujem do logických teórií
9Počúvam názory ostatných
10Pocity a zážitky nie sú až tak dôležité
11Páči sa mi pozorovať dianie
12Nemám trpezlivosť počúvať alebo zúčasťňovať sa akademických diskusií
13Myšlienky dopĺňam schémami

Výsledok:

Ak ste odpovedali áno na otázky 3, 4 a 7, inklinujte ku učebnému štýlu “Aktivista”

Ak ste odpovedali áno na otázky 8, 10 a 13, inklinujte ku učebnému štýlu “Teoretik”

Ak ste odpovedali áno na otázky 5, 9 a 11, inklinujte ku učebnému štýlu “Reflektor”

Ak ste odpovedali áno na otázky 1, 2 a 12, inklinujte ku učebnému štýlu “Pragmatik”

Aktivista

Aktivista je flexibilný, otvorený, výzvy mu prinášajú radosť a je prirodzene optimistický. Najlepšie sa učí prostredníctvom nových zážitkov, a tým, že priamo vykonáva činnosť napríkklad formou tímovej hry a v modelových situáciách. 

Teoretik

Teoretici majú silné logické myslenie, väčšinou pátrajú po serióznych základoch a majú schopnosť klásť otázky k jadru veci. Ľahko sa systematicky učia teórie, a to najmä v prostredí, kde majú čas preskúmať vzájomne vzťahy medzi ideami. Vyhovujú im štrukúrované situácie. 

Reflektor

Tento typ ľudí patrí medzi vnímavých a uvážlivých, majú schopnosť aktívne počúvať a analyzovať informácie. Najlepšie sa im učí, ak majú možnosť pozorovať, premýšľať, analyzovať a majú na učenie dostatok času.

Pragmatik

Pragmatici patria medzi praktických a racionálnych ľudí. Je im vlastná vecnosť, hovoria k jadru a sú schopní vidieť veci z nadhľadu. Najlepšie sa učia, keď vidia priame prepojenie medzi témou a praxou, majú možnosť si nacvičiť nové techniky pod vedením lektora získať spätnú väzbu. Oceňujú, keď sú im ukázané výhody techník a prínos pre prax. 

Ak ste dočítali až sem, tak už viete, že nikto z nás nepatrí výhradne ku jednému typu, hoci môžeme mať istú výraznejšiu preferenciu učebného štýlu. Aj preto je známkou kvalitného školenia mix aktivít, aby si na svoje prišiel každý z vás. Samozrejme, možnosti ako vyskladať školenie môžu byť obmedzené témou vzdelávania. V každom prípade však platí, že po školení by ste mali odchádzať s pocitom nielen príjemne stráveneho dňa, ale aj s vedomosťami, ktoré dokážete použiť v praxi. 

Autor: Martina Javůrková, MBA


Hľadáte školenie pre vašu organizáciu?

Vedenie hodnotiacich rozhovorov | Prezentačné zručnosti Manažérske zručnostiVedenie pracovných pohovorov | Školenie interných školiteľov (Train the Trainer) | GDPR pre HR