traditional carnival mask in shop window

Vaša osobná značka ste vy

V známej škandinávskej detektívke v úvode zaznie veta, ktorou headhunter vysvetľuje klientovi dôležitosť slovíčka na “R” – reputácia. Reputácia je značka, ktorú si budujete celý život, a je to tiež niečo, čo môžete stratiť za pár sekúnd. 

Najjednoduchšie by bolo povedať, že reputácia je všetko, čo robíte, čo hovoríte, s kým sa stýkate, ako žijete; vašou osobnou značkou je to, čo o vás hovoria ľudia. Sú ľudia, o ktorých sa hovorí obdivne, ale aj takí, ktorých nikto neberie vážne a kolujú o nich rôzne historky. Ohováranie? Iste, je to ohováranie, ako všetko, čo sa hovorí o človeku poza jeho chrbát, a nie vždy to čo sa hovorí zodpovedá pravde. Práve preto stojí za to investovať čas do budovania svojej osobnej značky a zaujímať sa o to, ako vás vidí vaše okolie. 

Byť videný nemusí byť vždy výhoda

Pred niekoľkými rokmi v Čechách bavila internetových užívateľov moderátorka, ktorá prežila nervový kolaps v priamom prenose. Po nejakej dobe sa nad aférou zatvorila voda milosrdného zabudnutia a pani už zase normálne pracuje naďalej v médiách, len v menej viditeľnej pozícii. Nie každý však má to šťastie. 

Pri nákupoch v malom mestečku, kde teraz žijem som si na tému budovania osobnej značky a prelínania virtuálneho a offline sveta spomenula, keď som prechádzala okolo miestnej pekárne. Pekáreň má vlastný mlyn, skvelé pečivo a je jedným z mála miestnych zamestnávateľov.

Majiteľ máva z času na čas záchvat podivného správania a píše divné, drzé, útočné komenty ku inak nekonfliktným témam v našej lokálnej facebookovej skupine. Vlastne som ho osobne ani nikdy nestretla a mohlo by mi to byť jedno, ale tieto jeho príležitostné extempore mi natoľko znechutili jeho značku, že u neho nenakupujem.

Je pravda, že veľké mestá poskytujú anonymitu a v malých si vidíme navzájom do taniera, preto musíme chtiac nechtiac udržiavať dobré vzťahy. Dotyčnému pekárovi nepomôže sebaväčšia investícia do reklamy, pretože ho “ľudia poznajú”. 

Aj negatívna reklama je reklama. Chcete takú?

Osobná značka, reputácia, sa neudeje z večera do rána. Osobná značka nie je len to, čo zdieľate v rámci sociálnych sietí, ale aj s kým sa spájate prostredníctvom komentov, lajkov, zdieľaní, skupín.

Osobná značka je to, čo vás charakterizuje, čím ste známi. 

V zamestnaní môžete byť jedným z tisícov zamestnancov a jedným z desiatok v rámci oddelenia, vždy sa však môžete odlíšiť, v pozitívnom aj negatívnom zmysle slova. Môžete byť tým, na ktorého sa dá vždy spoľahnúť, povestným nervákom so zlatým srdcom alebo človekom známym tým, kto chodí všade neskoro.

Reputáciu tvoríte svojim oblečením, vystupovaním, rýchlosťou a kvalitou práce, spôsobom komunikácie a celkovým postojom k práci, najmä však tým, ako sa správate k ľuďom, ako sa cítia vo vašej prítomnosti. Inak povedané tým, aký zanecháte dojem, aké hodnoty prinášate.

Kto by si mal budovať osobnú značku 

Na workshopoch riadenia kariéry a kariérovom mentoringu sa s klientmi téme budovania vlastnej značky venujeme. Mnoho ľudí pociťuje spočiatku rozpaky ľudí. Majú pocit, že ich sa to netýka, nemajú čo špeciálne ponúknuť. Veď sú len zamestnancom!

Občas sa objavujú názory, že značku by si mali budovať podnikatelia, nie oni. Marketing ich nezujíma, je to čosi čo robia veľké firmy, nie niečo, čo by sa ich týkalo. Prípadne sa tému snažia uchopiť tak, že majú profil na LinkedIn, a to stačí.

Na konci workshopu moji klienti vedia, že osobná značka sa  týka každého a treba ju aktívne budovať. Je totiž lepšie zvoliť si cieľ a konať smerom k nemu, ako nechať sa vláčiť šťastnou či nešťastnou náhodou.

Čo to znamená v praxi?

Občas sa ma ľudia pýtajú, či majú teda predstierať, že sú niekým iným, než sú. Či majú potláčať seba samého. Tá otázka je však len vyjadrením neistoty a neprijatia seba samého. Preto je na začiatok dôležité naučiť sa oceniť. Sebapoznávanie a introspekcia nám pomáhajú rozpoznať naše talenty a dary.

O svojej osobnej značke odporúčam preto premýšľať každému, nielen tým, ktorí ašpirujú na nejakú riadiacu pozíciu. A ak stojíte o takú pozíciu, tak mám pre vás jeden tip. Prejavujte kvality lídra skôr než vás vymenujú. Prevezmite iniciatívu a buďte podporou pre slabších, podeľte sa o svoje vedomosti, vypočujte, poraďte. Výsledok sa dostaví. Vaša osobná značka ste totiž vy. 


Martina Javůrková pôsobila 15 rokov ako konzultantka a manažérka pre oblasť náboru zamestnancov v regióne EMEA. Dnes vedie spoločnosť Dimensions Consulting Services s.r.o., ktorú založila v roku 2013. Po rokoch práce v medzinárodnom prostredí, dnes spolupracuje s lokálnymi živnostníkmi, rodinnými firmami, malými a strednými podnikmi. Medzi populárne a úspešné služby patria mentoring a GDPR poradenstvo na kľúč. O praktických GDPR témach píše pre portál www.bezpecnostvpraxi.sk.


Prečítajte si aj tieto články