Východiská firemného vzdelávania

V minulom článku som uviedol, že firemné vzdelávanie je odhaľovanie a odstraňovanie rozdielov medzi tým čo je a tým čo je žiaduce a je jedným z prostriedkov premeny ľudského potenciálu na ľudský kapitál.  Ak s tým súhlasíte, poďme sa pozrieť z čoho takéto vzdelávanie vychádza.

  1. Vízia, dlhodobé, strednodobé a krátkodobé plány vašej firmy a jej útvarov

Čo je vlastne to žiaduce, aké ciele chce firma dosiahnuť?   Asi už tušíte… . Odpovede nájdeme v plánovaní. Hierarchia v plánovaní je jasná. Nad všetkým stojí vízia firmy, ktorú sa pokúšame naplniť stratégiou a strategickými plánmi. Strategické plány sú však dlhodobé a pre každodennú prácu nie veľmi praktické.  My potrebujeme vidieť každý deň, či sa k ich splneniu blížime, alebo sa od nich vzďaľujeme. Preto sa dlhodobé ciele rozdrobujú, konkretizujú a ukotvujú v kratších časových rámcoch – v strednodobých a krátkodobých plánoch. To všetko sa samozrejme deje naprieč všetkými činnosťami (oddeleniami) firmy, vrátane riadenia ľudských zdrojov. Na pohľad celkom zrozumiteľné, však?

  1. Reálne výsledky, štatistiky a hodnotenia získané relevantnými metódami

Čo je žiaduce vieme, poďme teda ďalej. Potrebujeme hľadať rozdiely medzi plánmi a realitou. Na to nám poslúžia najmä informácie získané z najrôznejších štatistík a hodnotení najrôznejších ukazovateľov ( napr. KPI, 360°), či z najrôznejších manažérskych metód a metodík (BSC, MBO, SS, CRM, LEAN, a pod.). Porovnaním reálnych informácií ktorejkoľvek činnosti firmy s plánom zistíme ako ďaleko a kde vlastne ako firma (útvar, oddelenie) sme.

  1. Čo najdetailnejšie vypracované personálne dokumenty.

Kto a čo rozdiel medzi snom, pardón, cieľom  a realitou spôsobuje, akým dielom, akými činnosťami? Po odpovede na tieto záludné otázky nemusíme chodiť ďaleko. Nájdeme ich v dokumentoch – najmä v organigramoch, popisoch práce a kompetenčných profiloch. Čím kvalitnejšie sú rozpracované, tým presnejšie vieme odpovedať na spomenuté otázky.

Znie to dosť formálne, však? Žiadny strach, v podstate stačí poznať čo je zač firma, pre ktorú pracujete, chodiť na porady (a nespať na nich), na kávu, obedy a párty s kolegami a mať o každom z nich kompromitujúce materiály 🙂 .  A prečo? Pretože východiská efektívneho vzdelávania vo vašej firme vám dobre poslúžia pri vypracovávaní koncepcie, vzdelávacích plánov, pri nastavení systému a všetkých ostatných aktivitách vo vašom firemnom vzdelávaní.

Autor: Michal Révay. Manažér, lektor a vyjednávač, registrovaný mediátor so špecializáciou na prevenciu a alternatívne (mimosúdne) riešenia pracovno-právnych sporov a konfliktov na pracoviskách. Lektor firemného vzdelávania (od zisťovania potrieb po evaluáciu), manažmentu konfliktov a mäkkých zručností v konfliktoch.


Hľadáte školenie pre vašu organizáciu?

Spracúvanie osobných údajov zamestnanca

Vedenie hodnotiaceho rozhovoru

Profesionálne vedenie pracovného pohovoru

Manažérske zručnosti

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.