computer desk hand laptop

Webstránka pre drobných podnikateľov a živnostníkov

Webstránka je pre malých podnikateľov a živnostníkov rovnako dôležitá, ako e-mail alebo telefónne číslo. Je to výkladná skrina toho, čo ponúkate. Je to zvonček na dverách, na ktorý môže zazvoniť zvedavý zákazník. Je to online vizitka, ktorú spokojný zákazník pošle aj svojim priateľom. 

V tomto článku sa dozviete nielen prečo, ale aj ako webstránku získať a na čo si pri jej výbere dať pozor. Najprv si však ujasnime, čo vlastne potrebujete.

Aký je rozdiel medzi e-shopom a webstránkou

Odpoveď na túto otázku je jednoduchá. Vo funkciách. Webstránka slúži na prezentáciu výrobkov a služieb, nájdete na nej kontaktné údaje a referencie, prípadne aj aktuálne ponuky a články. Služby a produkty sa dajú objednať, ale spravidla e-mailom a platba prebieha na základe vystavenej faktúry. Tento spôsob je vhodnejší pre služby, ako pre systematický predaj výrobkov.

E-shop umožňuje si tieto produkty a služby nakúpiť cez funkciu pridávania tovaru do košíka, umožňuje zaplatiť za ne kartou alebo na dobierku, vyberáte si spôsob dopravy a adresu doručenia bez toho, aby ste konaktovali predajcu. E-shop je vhodnejší pre predaj výrobkov, pretože vám umožňuje jednoducho predávať a prehľadne sledovať stav objednávok, platieb a tak podobne bez toho, aby ste si ich prácne zapisovali kade tade. Všetko prebieha v rámci jedného jednoduchého systému.

Rozdiel je aj v legislatíve. Pri predaji služieb cez webstránku na základe písomnej či telefonickej objednávky a pri predaji služieb cez e—shop platia iné pravidlá. Oba systémy potrebujú všeobecné obchodné podmienky, avšak e-shop potrebuje zverejniť aj reklamačný poriadok, prepravné podmienky a podmienky pre odstúpenie od zmluvy. Samozrejme, vypracovanie týchto dokumentov treba zveriť do rúk odborníkom, takže cena za e-shop je spravidla vyššia ako cena za webstránku.

Prečo mať webstránku alebo e-shop

Toto je skutočný príbeh. Nedávno som na facebooku zahliadla krásne keramické hrnce na pečenie a varenie. Chcela som si ich v pokoji obzrieť, porovnať a vybrať si. Dotyčný remeselník má totiž obrovskú škálu výrobkov. Veľkých aj malých, s vrchnákom aj bez, glazované aj pologlazované, zelené, hnedé, modré, také do ohňa aj na stôl, s rúčkou aj ušami … no fakt by som si ich rada pozrela a vybrala si. 

Len bohužiaľ, nie je kde. A nemám ani link, ktorý by som poslala kamarátke, nech si pozrie aj ona. 

Ostáva mi dúfať, že zase raz natrafím na facebooku na príspevok pána hrnčiara, ktorého meno som medzičasom zabudla. Podobne dúfam, že iný pán remeselník zverejní na facebooku svoje najnovšie výrobky, pretože už dlhšie nič nepridal a … vlastne nemám na neho ani kontakt a za ním do dielne sa najbližšie týždne nedostanem. Posiela vôbec svoje výrobky poštou alebo kuriérom? 

A tak mi neostáva iné, než kúpiť si keramický hrniec v e-shope veľkej firmy. Nie preto, že je lepší alebo krajší, ale preto, že sa k výrobkom remeselníkov nemám ako dostať. 

Pritom ale vôbec nejde o mňa. Viete si predstaviť, koľko ľudí ani netuší o vašich výrobkoch či službách? 

Webstránka nie je žiadne panské huncútstvo. Patrí k základnej výbave podnikateľa. 

A tiež nejde len o tieto dni, ktoré sú poznačené korona opatreniami. Neviem ani spočítať, koľkokrát sa mi stalo, že som si na trhu čosi vyhliadla, ale nemala som so sebou hotovosť alebo som nedokázala väčší predmet pohodlne odniesť domov. Keby mal trhovník webstránku, prípadne ešte aj tablet s otvoreným e-shopom, mohla som si hneď na mieste objednať a ďalší deň prevziať na pošte zásielku.

Chcem webstránku! 

Rozhodli ste sa? Super! Tak poďme do témy hlbšie, pretože pre človeka nepobozkaného online skúsenosťmi môže byť výber dodávateľa, ale aj definovanie svojich predstáv a požiadaviek, riadnym orieškom. Tak si najprv definujem základné pojmy. 

Na začiatok potrebujete: 

  • Hosting: server alebo úložisko, kde bude web uložený. Na Slovensku existuje niekoľko spoločností, ktoré túto službu poskytujú. Odporúčam radšej veľkých poskytovateľov ako malé lokálne firmy, pretože majú viac ľudí, lepšie procesy, a teda aj lepší servis a helpedesk. 
  • Doménu: to je názov vášho webu. Vyhnite sa pri tvorbe číslam, pomlčkám a komplikovaným názvom pozostávajúcích z viac ako dvoch slov. Názov domény by mal indikovať, čo na webe či e-shope návšteník nájde. 
  • Redakčný systém: najpoužívanejším redakčným systémom je WordPress, ktorý poskytuje stovky dizajnov (tzv. šablón) zadarmo a ďalšie stovky PRO šablón za prijateľný ročný poplatok. Redakčný systém tiež ponúka množstvo nástorojov na publikovanie obsahu, aj viac či menej pokročilé technické funkcie, tzv. pluginy. 
  • Programovanie: ak nechcete žiadnu zo šablón ponúkanú redakčný systémom, pri ktorej neptrebujete vedieť programovať, tak si môžete najať programátora, ktorý vám webstránku naprogramuje

Ceny

  • Domény stoja okolo 7 – 14 eur/ rok rok
  • Hosting v závislosti od veľkosti od 5 eur
  • PRO šablóny od 50 eur/ rok
  • Pluginy sú častokrát zadarmo, ale PRO verzie stoja v závislosti od producenta a typu funkcie 20, ale aj 70 či 100 eur
  • Programovanie stojí od 20 do 50 eur/ hodina v závislosti od programátora, jeho praxe a lokality. Programátori neradi používajú zakúpené šablóny podobne, ako profesionálny kuchár odmieta polotovary. Cena webu sa môže vyšplhať na čiastku medzi 1000 – 4000 eur.
  • Ďalším nákladom môže byť produktová fotografia, pretože nie každý máme talent a  dobrý foťák či mobil s dobrým rozlíšením 

Nízky rozpočet? Vytvorte si webstránky sami!

Pomocou šablón vo WordPresse dokáže svoj web vyklikať každý. Stačí si kúpiť hosting a doménu. A zvyšok vás naučím na školení.

Výsledkom školenia bude jednoduchá, ale vizuálne príjemná a funkčná webstránka, ktorá vám môže pomôcť získať nových zákazníkov a povzbudiť súčasných zákazníkov k tomu, aby u vás nakúpili, aj keď sa nemôžete stretnúť. 

Autor: Martina Javůrková. Vediem spoločnosť Dimensions Consulting Service s.r.o. a pracujem ako konzultantmentor a lektorka. Vašim nápadom pomôžem na svet. Ak váš biznis stráca tempo, tak ho postavíme opäť na nohy. Inšpiráciu a energiu čerpám vo vinohrade, kde sa prepája moja vášeň pre jednoduchý život, dobré víno, plynulé varenie a férový biznis. Vy môžete čerpať z mojich skúseností a vedomostí. Teším sa na našu spoluprácu. Kontaktujte ma!