Firemné vzdelávanie

Základy kvalitného školenia

Hlavným cieľom firemného vzdelávania býva zvýšenie vedomostného potenciálu pracovníka, zlepšenie vzťahov a komunikačných vzorcov a osvojenie si nových vedomostí potrebných pre prax. Práve s týmto cieľom, získať nové vedomosti, som sa nedávno zúčastnila trojdňového školenia. Moje štúdijné ciele boli naplnené k úplnej spokojnosti. Ako bonus naviac vnímam aj možnosť zažiť zase raz, aký je to pocit ocitnúť sa v role účastníka školenia a pozrieť sa na moju vlastnú prácu z odstupu.

Vzťahy

Cieľom snaženia a výsledkom symbiózy ľudí v zákulisí je spokojný účastník vzdelávania. Všetko robíme s ohľadom na neho, na ňu.

Vzťahy sú základným pilierom kvalitného školenia, významne uľahčujú prácu školiteľa a v konečnom dôsledku majú priamy vplyv na pozitívny zážitok účastníka. 

Prvý vzťah začína budúci účastník vzdelávania rozvíjať s organizátorom. Či už je to interný koordinátor, špecialista alebo manažér vzdelávania, alebo administratívna podpora vzdelávacej spoločnosti, budúci účastník vzdelávania ocení úsmev, vľúdne slovo, ľahko pochopiteľné organizačné informácie a dostupnosť svojej “spojky”.

Rovnako dôležitý je vzťah medzi organizátorom a školiteľom. Kým školiteľ je zodpovedný z prípravu študijných podkladov a zabezpečenie didaktických pomôcok, ktoré bude potrebovať, tak organizátor zodpovedá za technické zabezpečenie miestnosti od projektoru, cez flipchart, fixky a predlžovacie káble, po papiere, perá a občerstvenie. 

Pokiaľ školiteľ nepozná zvyky organizátora, mal by vyvinúť aktivitu a overiť si, detaily nielen týchto zásadných bodov, ale aj možností a zabezpečenia pitného režimu a stravovania, pretože aj tieto faktory prispievajú ku pohode či nepohode všetkých zúčastnených. 

A zase naopak, ak organizátorovi záleží na výsledku, mal by si dať záležať na tom, aby vytvoril dobré zázemie aj pre lektora. Nie je nič úžasnejšie, ako fungujúca spolupráca, keď ako lektorka viem, že stačí prísť a začať pracovať bez hľadania predlžovačky, káblu do projektora alebo fixiek.

Samozrejmosťou by mal byť úprimný a profesionálny záujem školiteľa o skupinu, ktorú bude školiť. Dôležitý je počet osôb, aby vedel správne pripraviť harmonogram, ale aj vzdelávacia história, očakávania a ciele či už vedenia alebo všetkých účastníkov. Ak nejde o otvorené ale o firemné školenie, tak mne ako lektorke nesmierne pomáha, ak sa môžem do firmy prísť pozrieť pred školením a porozprávať sa so zadávateľom pekne osobne. Ono sa povie, analýza vzdelávacích potrieb. Áno, je dôležitá. Ale niekedy jedna káva vo firme povie viac ako najskvelejší dotazník s najsupernejšími otázkami.

Priestory

Ak ide o miesto činu, teda konkrétne miesto, kde sa školenie uskutočňuje, tak ja osobne mám niekoľko obľúbených priestorov, do ktorých sa rada vraciam. Vyberám si miesta vyznačujúce sa útulnou atmosférou a kde cítim podporu domáceho personálu. Tá sa prejavuje ľudským prístupom a ochotou, nie je problém priniesť o džbán vody alebo pohár čaju naraz, nie je problém dostať samostatný stôl v reštaurácii a obed včas. 

Firemné zasadačky až tak dobrým priestorom skôr nebývajú ako bývajú. Jedným z dôvodov je, že účastníci nemajú možnosť sa až tak dobre uvoľniť a odpútať od pracovného prostredia, ďalším dôvodom je fakt, že nie vždy sa dajú dostatočne prispôsobiť školiacim potrebám. Stoly bývajú nainštalované napevno, nie je dostatok priestoru na pohybové aktivity. Obmedzujúco pôsobia aj dvere alebo steny s priesvitnými časťami, v ktorých sa mihajú nohy alebo hlavy kolegov. Tieto priestorové obmedzenia majú vplyv na obsah školenia a na celkový zážitok, a ak sa už majú firemné zasadačky použiť na školenia, tak potom sú vhodné skôr na školenia napríklad PC zručností alebo iných tvrdo faktických tém, ktoré nevyžadujú nejaký zásadný krok zo zóny komfortu.

V neposlednom rade by školiteľa mala zaujímať veľkosť školiacej miestnosti a rozloženie nábytku. Priestorové rozloženie zasadačky by malo byť pre lektora dôležité aj preto, lebo od otvorenosti alebo uzavrenosti priestoru závisí aj to, ako dobre alebo zle bude môcť angažovať všetkých účastníkov. 

Reálne rozloženie miestnosti: vpredu svieti prezentácia na plátne. Školiteľ má obmedzené možnosti voľného pohybu po učebni, stoly vpredu tvoria bariéru aj vo vzťahu ku účastníkom. Pohyb v jednom kvadrante učebne pôsobil na účastníkov vľavo vzadu demotivačne.
Tá istá miestnosť s rovnakým počtom účastníkov: Stoly boli rozdelené do dvoch radov, v každom rade bola kapacita pre štyroch ľudí. Priestor pre pohyb školiteľa je o poznanie voľnejší. Kvalitnejšej interakcii prekáža slovenský zvyk zo školy – sadať si čo najďalej od tabule.
Tá istá miestnosť, ten istý počet účastníkov, len menej stolov. Teoreticky ešte stále máme o stôl naviac, takže účastníci majú istú slobodu výberu svojho miesta. Lektor sa môže lepšie sústrediť na každého účastníka a venovať každému rovnomerne rozloženú pozornosť bez toho, aby nabehal sto jarných kilometrov.
Môj najobľúbenejší model. Vždy, keď stoly nie sú ukotvené ku podlahe, poprosím o toto usporiadanie. Všetci na seba pekne vidíme a môžeme viesť dialóg, v skupine sa rodia vzťahy medzi účastníkmi, ľudia sa spontánne pýtajú zaujímavé otázky a celkovo je atmosféra postupom času stále príjemnejšia, dynamickejšia a výživnejšia.

Občerstvenie

Vždy som v duchu šomrala na tie kávy v termoskách, ktoré podávajú na konferenciách a školeniach. Chutia všelijako, patrím však medzi ľudí, ktorí zastávajú názor, že zlá káva je lepšia ako žiadna káva. Hoci teda dobrú kávu milujem, milerada by som ju oželela na nedávnom školení, kde sme dostali jeden kávovar pre dvadsiatich účastníkov.

Áno, bola to čestvo zomletá kvalitka, ale fakt by som si radšej rýchlo naliala kávu z konvice a šla si po svojom, než celú prestávku prestepovať pri kávovare. Kávovar mal totiž aj trysku na vriacu vodu na prípravu čaju, voda kvapkala tempom dve deci za dve minúty, takže čajíčkari zdržiavali nevóznych kávičkarov a naopak. A ak som dostala chuť na kávu mimo prestávky, tak som si len povzdychla a kolegiálne som trpela nedostatkom kofeínu, aby som nerušila lektora a spolužiakov hukotom kávovaru.

Vzdelávanie dospelých je špecifické v tom, že len zriedkavo ide o dobrovoľnú aktivitu. Je na nás, profesionáloch vzdelávania, aby sme účastníkom pomohli obľúbiť si ju. Princípy Maslowovej pyramídy fungujú aj tu. Nehovorím, že vzťahy a prostredie nahradia kvalitný obsah, ten však vynikne plnohodnotne práve vďaka nim. 

Autor: Martina Javůrková, MBA


Hľadáte školenie pre vašu organizáciu?

Vedenie hodnotiacich rozhovorov | Prezentačné zručnosti Manažérske zručnostiVedenie pracovných pohovorov | Školenie interných školiteľov (Train the Trainer)| GDPR pre HR