Ako skrotiť reklamu na sociálnych sieťach

Ako to máte so sociálnymi sieťami vy? Milujete alebo nenávidite ich? Ignorujete? Alebo naopak používate ako jeden z užitočných nástrojov pre komunikáciu a nové informácie? 

Ja patrím do tej poslednej skupiny. Na Facebooku ráno pri káve prejdem časovú os, kde si prelistujem titulky zahraničných denníkov a časopisov. Celkom zadarmo to nie je. Menou, ktorou za tieto výhody platím, sú moje osobné údaje. 

Súkromie verzus osobné údaje

Súkromie je osobná oblasť človeka. Zahŕňa potrebu a právo chrániť informácie o svojej osobe, ako aj vlastné telo a čas, zážitky a územie pred zvereňovaním a predovšetkým pred zneužívaním.

Právo nedotknuteľnosti osoby a jej súkromia je základné ľudské právo definované v článku 12 základných ľudských práv a slobôd OSN. 

Osobný údaj slúži na identifikáciu nás ako konkrétnej osoby. Zákon o ochrane osobných údajov a GDPR sú súborom právne záväzných pravidiel, za akých podmienok smie prevádzkovateľ (firma) nakladať s vašimi osobnými údajmi. Musí ich – okrem iného – chrániť. Svoje súkromie si však musí každý chrániť sám. Chránime si ho (ne)poskytnutím či (ne)zverejnením toho alebo onoho osobného údaju, každý má hranicu súkromia vnútorne nastavenú inak.

Facebook ako zrkadlo

Svoje osobné údaje sme vymenili za službu, ktorá nám umožňuje vykonávať také (nielen) sociálne transakcie, o akých sa nám pred desiatimi rokmi ani nesnívalo. Naše osobné údaje krásne zanalyzované a segmentované využívajú firmy z celého sveta na to, aby nám na elektronickom trhu márnosti predložili tovar, o ktorý stojíme. Alebo nestojíme? 

Reklama sa na časovej osi facebooku zobrazuje preto, lebo niekto za to zaplatil a navolil si, komu sa má ukazovať. Reklama sa môže zobrazovať na základe toho, že:

  • ste navštivili web danej spoločnosti,
  • použili nejakú ich appku,
  • spadáte do demografickej cieľovky, ktorú si inzerujúca spoločnosť nastavila. Napríklad ste človek, ktorý má 18 rokov a viac, žijúci na Slovensku.

Ak z akéhokoľvek dôvodu pravidelne aktualizujete svoj rodinný stav, informácie o sťahovaní, začatí či skončení zamestnania alebo školy, o televíznych programoch, ktoré ste videli alebo knihách, ktoré ste čítali, o hudbe, ktorú počúvate a koníčkoch, ktorým sa venujete, tak poskytujete Facebooku a jeho platiacim klientom – inzerentom – informácie nad rámec nevyhnutne nutných informácií. 

Ak klikáte na link, zdieľate a lajkujete príspevky, ste aktívni v skupinách a píšete recenzie na tovary, služby, firmy, tak toto všetko sa premieňa na obraz vášho života, ktorý sa vám vracia v podobe (rozčuľujúcich) reklám. 

Quo vadis?

Ja mám lokalizáciu na mobile aj v počítači vypnutú/ zakázanú, ale Facebook si ide svoje, takže treba si vypnúť možnosť sledovania polohy aj na Facebooku. A samozrejme, ak sa označíte ako hrdý návštevník nejakého miesta, tak Facebook si to hneď aj píše. 

Vaše záujmy si Facebook domyslí podľa toho, na čo ste za posledný týždeň klikali. Navštívili ste stránku na rezervovanie ubytovania? Odsúhlasili ste na webstránkach všetky cookies vrátane marketingových? Táto stránka vie spárovať váš užívateľský profil s facebookovým profilom a šup, reklama je na svete, a nie jedna! 

Ďalej sa eklamy zobrazujú na základe aktivít v rámci Facebooku, ako napríklad označenie stránky, ktoré sa páčia vám, ale dokonca aj na základe stránok označené vašimi priateľmi. Asi ešte nikdy nebolo tak dôležité mať dobrých a inteligentných priateľov. 

Ako skrotiť reklamu

Facebook bez reklamy nikdy nebude, avšak vôbec nezaškodí, ak sa pozriete na svoje vlastné nastavenia. Stačí kliknúť na tú drobnú šípku úplne vpravo hore pri svojom mene a:

  1. V menu si vyberte možnosť “Nastavenia”:
  2. V menu nastavení vľavo vyberte položku “Reklamy” 
  3. Overte si, či ešte platia naše záujmy tak, ako ich vidí facebook a odstránte tie, ktoré tam podľa vás nepatria
  4. Pozrite sa, ktoré firmy na nás cielia reklamu. Keď myšou prejdete na profilový obrázok firmy, objaví sa v pravom hornom rohu krížik a my sa môžete rozhodnúť jedným klikom zakázať ďalšie zobrazovanie reklám od daného inzerenta
  5. Overte si, aké informácie máte zverejnené a v akých kategóriach ste zaradení. Napríklad vedeli ste, že aj “užívateľ mobilného zariadenia XY za posledných 6 mesiacov” je kategóriou, na základe ktorej vám Facebook ponúka reklamy?
  6. V položke “Nastavenie reklám” nezabudnite kliknúť aj na linku v šedom texte a “nepovoliť” alebo “povoliť” reklamy spoločnosťami, ktoré … no, dá sa povedať, že akýmkoľvek spoločnostiam.
  7. V poslednom odkaze ponuky si môžete prečítať, ako reklamy na Facebooku fungujú a prijať ďalšie opatrenia.

Každý si mieru súkromia určuje sám. Ak sa v tom strácate, chcete sociálne siete používať bezpečne a naučiť sa, ako chrániť svoje súkromie a osobné údaje kontaktujte ma. Môžete si objednať školenie do vašej školy, firmy alebo organizácie alebo aj osobnú konzultáciu pre seba.