computer desk hand laptop

Dobrú webovú stránku potrebuje každá spoločnosť

Webstránka je pre podnikateľov rovnako dôležitá, ako e-mail alebo telefónne číslo. Je to výkladná skrina toho, čo ponúkate. Je to zvonček na dverách, na ktorý môže zazvoniť zvedavý zákazník. Je to online vizitka, ktorú spokojný zákazník pošle aj svojim priateľom. V tomto článku sa dozviete:

  • prečo a ako webstránku získať
  • na čo si dať pozor pri jej tvorbe
  • či si ju dokážete vytvoriť sami
  • výhody a nevýhody vlastnej tvroby

Aký je rozdiel medzi e-shopom a webstránkou

Odpoveď na túto otázku je jednoduchá. Vo funkciách. Webstránka slúži na prezentáciu výrobkov a služieb, nájdete na nej kontaktné údaje a referencie, prípadne aj aktuálne ponuky a články. Služby a produkty sa dajú objednať, ale spravidla e-mailom a platba prebieha na základe vystavenej faktúry. Tento spôsob je vhodnejší pre služby, ako pre systematický predaj výrobkov.

E-shop umožňuje si tieto produkty a služby nakúpiť cez funkciu pridávania tovaru do košíka, umožňuje zaplatiť za ne kartou alebo na dobierku, vyberáte si spôsob dopravy a adresu doručenia bez toho, aby ste konaktovali predajcu. E-shop je vhodnejší pre predaj výrobkov, pretože vám umožňuje jednoducho predávať a prehľadne sledovať stav objednávok, platieb a tak podobne bez toho, aby ste si ich prácne zapisovali kade tade. Všetko prebieha v rámci jedného jednoduchého systému.

Rozdiel je aj v legislatíve. Pri predaji služieb cez webstránku na základe písomnej či telefonickej objednávky a pri predaji služieb cez e—shop platia iné pravidlá. Oba systémy potrebujú všeobecné obchodné podmienky, avšak e-shop potrebuje zverejniť aj reklamačný poriadok, prepravné podmienky a podmienky pre odstúpenie od zmluvy. Samozrejme, vypracovanie týchto dokumentov treba zveriť do rúk odborníkom, takže cena za e-shop je spravidla vyššia ako cena za webstránku.

Prečo mať webstránku alebo e-shop

Toto je skutočný príbeh. Nedávno som na facebooku zahliadla krásne keramické hrnce na pečenie a varenie. Chcela som si ich v pokoji obzrieť, porovnať a vybrať si. Dotyčný remeselník má totiž obrovskú škálu výrobkov. Veľkých aj malých, s vrchnákom aj bez, glazované aj pologlazované, zelené, hnedé, modré, také do ohňa aj na stôl, s rúčkou aj ušami … no fakt by som si ich rada pozrela a vybrala si. 

Len bohužiaľ, nie je kde. A nemám ani link, ktorý by som poslala kamarátke, nech si pozrie aj ona. Ostáva mi dúfať, že zase raz natrafím na facebooku na príspevok pána hrnčiara, ktorého meno som medzičasom zabudla. Podobne dúfam, že iný pán remeselník zverejní na facebooku svoje najnovšie výrobky, pretože už dlhšie nič nepridal a … vlastne nemám na neho ani kontakt a za ním do dielne sa najbližšie týždne nedostanem. Posiela vôbec svoje výrobky poštou alebo kuriérom? 

A tak mi neostáva iné, než kúpiť si keramický hrniec v e-shope veľkej firmy. Nie preto, že je lepší alebo krajší, ale preto, že sa k výrobkom remeselníkov nemám ako dostať. Pritom ale vôbec nejde o mňa. Viete si predstaviť, koľko ľudí ani netuší o vašich výrobkoch či službách? 

Webstránka patrí k základnej výbave podnikateľa. 

Nestačí webstránku len mať

Webstránku treba udržiavať a aktualizovať, aby prinášala výsledky. Spomínam si na prípad rodinnej farmy. Perfektné výrobky, skvelá kvalita. Funguje im celkom dobre propagácia výrobkov a komunikácia so zákazníkmi pomocou facebookovej stránky, na osobných odporúčaniach a kontaktoch. Na facebooku nájdete fotky a historky zo života, produkty, ceny, informácie o rozvoze. Perfektné, ale … Na tejto facebookovej stránke je uvedená linka na web, ktorý vedie – nikam. Nie každý zákazník je na facebooku, niektorí ľudia ho dokonca otvorene bojkotujú. Iných zase nefunkčná linka odradí, vraj je to neprofesionálne. Darmo vysvetľujem, že farma začína, že web nie je priorita, že sa nedá všetko naraz. Verdikt potenciálneho zákazníka je skôr skeptický.

Nie je to škoda, pripraviť sa o budúce príjmy len kvôli neexistujúcemu, zlému alebo nefunkčnému webu?

Problém sa týka aj väčších výrobných podnikov, ktoré majú častokrát zastaralé webové stránky, ako z pohľadu dizajnu, tak aj funkcionalít a bezpečnostných prvkov. Častokrát chýbajú kvalitné fotografie produktov, texty sú plné nič nehovoriacich fráz a žargónu bez optimalizácie pre vyhľadávače. Webová stránka možno plnila svoju funkciu pre rokmi, ale dnešným kritériám a potrebám podniku vôbec nezodpovedá.

Čo robiť, aby ste mali dobrú webstránku

Na začiatok potrebujete: 

  • Hosting: server alebo úložisko, kde bude web uložený. Na Slovensku existuje niekoľko spoločností, ktoré túto službu poskytujú. Odporúčam radšej veľkých poskytovateľov ako malé lokálne firmy, pretože majú viac ľudí, lepšie procesy, a teda aj lepší servis a helpedesk. Hosting v závislosti od veľkosti od 5 eur
  • Doménu: to je názov vášho webu. Vyhnite sa pri tvorbe číslam, pomlčkám a komplikovaným názvom pozostávajúcích z viac ako dvoch slov. Názov domény by mal indikovať, čo na webe či e-shope návšteník nájde. Domény stoja okolo 7 – 14 eur/ rok rok
  • Redakčný systém pre web: najpoužívanejším redakčným systémom je WordPress, ktorý poskytuje stovky dizajnov (tzv. šablón) zadarmo a ďalšie stovky PRO šablón za prijateľný ročný poplatok. Redakčný systém tiež ponúka množstvo nástorojov na publikovanie obsahu, aj viac či menej pokročilé technické funkcie, tzv. pluginy. 
  • Krabicové riešenie e-shopu: jedným z vhodných nízkonákladových riešení na začiatok, kým ešte neviete, či sa bude váš produkt predávať alebo nie, je krabicové riešenie, teda predprogramovaná šablóna e-shopu.
  • Programovanie webu alebo e-shopu: ak nechcete žiadnu zo šablón ponúkanú redakčným systémom, pri ktorej nepotrebujete vedieť programovať, tak si môžete najať programátora, ktorý vám webstránku naprogramuje.

Iné náklady:

  • PRO šablóny od 50 eur/ rok
  • Pluginy sú častokrát zadarmo, ale PRO verzie stoja v závislosti od producenta a typu funkcie 20, ale aj 70 či 100 eur
  • Programovanie stojí od 20 do 50 eur/ hodina v závislosti od programátora, jeho praxe a lokality. Dobrí webdizajnéri nepoužívajú zakúpené šablóny podobne, ako profesionálny kuchár odmieta polotovary. Cena webu závisí na konkrétnom zadaní a dizajnovej náročnosti, hovorme o rozpätí 1000 – 4000+ eur
  • Ďalším nákladom môže byť produktová fotografia, pretože nie každý máme talent a  dobrý foťák či mobil s dobrým rozlíšením 

Výhody a nevýhody webu „zadarmo“

Vlastná tvorba a správa webu vyzerá na prvý pohľad ako výhodné. Náhľady obrazoviek prezentované poskytovateľmi šablón sľubujú rýchle a jednoduché riešenie. Krásny web bez potreby programovania, flexibilita a nezávislosť od programátorov, hotové dizajny. Jednoducho skvelé riešenie, naviac lacné. Svojpomocná tvorba vás stojí do 50 eur plus hodiny vášho času, a svoju hodinovku poznáte najlepšie vy.

Nie je to úplne zlé a zavrhnutiahodné riešenie pre malých začínajúcich podnikateľov, hlavne ak majú dostatok času a trpezlivosti, a ak potrebujú len naozaj jednoduchú reprezentačnú stránku. Je tu však jedno podstatné riziko.

Vedeli ste, že šablóny a nástroje zadarmo skrývajú často bezpečnostné riziká? Ak neviete, čo inštalujete, a keď nedokážete tieto riziká alebo dôveryhodnosť vývojara posúdiť, tak to neinštalujte.

Ale nastať môže aj iný scénar. Napríklad zistíte, že na tú super funkciu, ktorá vás zaujala – napríklad kalendár s možnosťou prihlásenia na podujatie a platbou – potrebujete zakúpiť PRO verziu šablóny. Zaplatíte 85 dolárov a pokračujete v tvorbe webu. Zistíte, že chcete zmeniť písmo na kurzívu a … nedá sa. Pridať riadok, stĺpec vo footeri … nedá sa. Ak hovoríte po anglicky, tak hľadáte riešenie na podpornom fóre, pozriete si návody na youtube, ale aj tak … nedá sa a hodiny vášho času utekajú. Napíšete na helpdesk vývojara a dostanete ochotnú odpoveď, že ten jeden prvok pre vás ochotne odladia. Za 1800 eur. Ten jednoduchý web ste za tieto peniaze už mohli mať hotový.

Možno sa zmierite sa s kompromisom, hlavne nech je web funkčný. Po mesiaci máte konečne web ako tak pozliepaný, pošlete link všetkým kámošom a čakáte na slová uznania. Namiesto toho dostávate správy s fotografiami obrazoviek, kde je vaše starostlivo vybrané písmo a nadpisy zalomené úplne inak, ako na vašej obrazovke. Až teraz zisťujete, že responzivita pre všetky typy obrazoviek nie je čosi, čo dokážete urobiť bez znalosti kódu. Začnete zháňať kamaráta alebo kamarátovho kamaráta, ktorý by to vedel opraviť. Ďalšia kopa nervov a nejaké peniaze zase odtečú zbytočne. Po prvej aktualizácii WordPressu sa stratia zmeny vykonané mimo záznam. A to sa ešte stále bavíme len o dizajne a funkčnosti. A čo napríklad bezpečnosť? Ak zavriem jedno oko, tak minimálne v prípade e-shopov je kritické, aby platby prebiehali bezpečne a nedochádzalo ku bezpečnostným incidentom.


Poradím vám. Šetrite si nervy a čas a dajte web urobiť tomu, kto to vie. Ak sa chcete poradiť, kde začať, kontaktujte ma alebo si stiahnite zadarmo praktickú príručku „Webstránky z pohľadu bezpečnosti a GDPR“.


Martina Javůrková pôsobila 15 rokov ako konzultantka a manažérka pre oblasť náboru zamestnancov v regióne EMEA. Dnes vedie spoločnosť Dimensions Consulting Services s.r.o., ktorú založila v roku 2013. Spolupracuje najmä s rodinnými firmami, malými a strednými podnikmi a inštitúciami na Slovensku. Venuje sa ochrane osobných údajov a marketingu. O praktických GDPR témach píše pre portál www.bezpecnostvpraxi.sk.